Napište nám

zslipa@zslipa.cz

Zavolejte nám

775 845 564

Týden mezipředmětových vztahů na 1. stupni ZŠ – listopad 2019

V týdnu od 25. do 29. 11. proběhl na 1. stupni ZŠ týden mezipředmětových vztahů na téma Moje vlast. Děti ze všech tříd se tomuto tématu věnovaly ve všech předmětech. Prvňáčci si poslechli Smetanovu Mou vlast, při jejímž poslechu malovali řeku Vltavu. Kreslili českou vlajku a trikoloru. Povídali si o naší zemi, hlavním městě a významných památkách.

Ve druhé třídě děti úspěšně plnily úkoly, které se dotýkaly daného tématu. Pracovaly ve skupinách i samostatně. Vyhledávaly ve školním atlasu státy světa, zapisovaly počet obyvatel a řešily slovní úlohy. Na pracovní listy zaznamenávaly základní informace o ČR, státní symboly, sousední státy. Vytvořily svoji vlaječku a připomněly si národní svátky.

Třeťáci plnili jazykové úkoly k pověsti, řešili matematické úkoly, luštili přesmyčky, pracovali se slepými mapami a přiřazovali k sobě hrady a zámky s filmovými pohádkami. Svá zjištění zaznamenávali do kalendářů, které si vlastnoručně vytvořili, a které je provázejí celým školním rokem. 

Ve 4. A v rámci projektového dne žáci odhadovali podle map vzdálenosti krajských měst od Havlíčkova Brodu. Své odhady si ověřovali v počítačové učebně na internetu a zjišťovali rozdíly mezi odhadem a skutečností. Na základě svých poznatků vypracovali přehledné schéma znázorňující vzdálenosti mezi městy. Vytvořili tabulku, do které zaznamenávali zjištěné údaje o své vlasti. Ve dvojicích vyhotovili, s pomocí knih a encyklopedií, informační plakáty k jednotlivým krajům ČR.

Ve 4. B žáci vyhledávali v encyklopediích a na počítači informace, shromažďovali je a pak třídili. Postupně každý začal vytvářet plakát kraje se základními informacemi, ale i s různými zajímavostmi. Děti vyhledávaly například druhy a počty živočichů typických pro ČR. V českém jazyce řadily města podle abecedy, přepisovaly správně názvy hor, vesnic a významných osobností nebo hledaly ve větách schované názvy řek. V matematice řešily různé početní úkoly týkající se dostihových závodů Velké pardubické. Další fází bylo vyhledávání, měření vzdáleností a práce s různými typy map.

Naši nejstarší prvostupňáci, páťáci, v matematice vyhledávali údaje a počítali statistiku, ve vlastivědě s českým jazykem ve skupinách propojovali znalosti z dějin a současnosti. K získání potřebných informací využívali vlastní znalosti, učebnice, encyklopedie a internet.

Při závěrečném hodnocení ve svých třídách se děti shodly, že si tento den báječně užily a těší na další podobné aktivity. Výstupy z jednotlivých činností zdobí stěny našich tříd a chodeb.

 Mgr. Jaroslava Kandrová

Týden mezipředmětových vztahů na 2. stupni ZŠ – listopad 2019

První letošní týden mezipředmětových vztahů s názvem „Magická devítka“ proběhl na 2. stupni od 11. do 15. listopadu 2019. Tento termín jsme si nezvolili náhodně. Byl vybrán vzhledem k blížícímu se třicetiletému výročí Sametové revoluce a osmdesátiletému výročí uzavření českých vysokých škol. Zatímco o 17. listopadu 1989 se mluvilo ve všech sdělovacích prostředcích, nikde jsem nezaznamenala zmínku o 17. listopadu roku 1939.

Devítka se promítla do všech vyučovacích předmětů. Kromě využití ve významných letopočtech, lze devítku použít i v reálném životě, např. v pravidelném mnohoúhelníku zobrazujícím tvar budovy, zahrady, tvar podnosů atd. V matematice v 6. ročníku žáci počítali příklady, jejichž výsledky byly letopočty na konci s devítkou. Tyto letopočty pak přiřazovali k správným historickým událostem z českých dějin. Ve vyšších ročnících rýsovali pravidelný devítiúhelník. V českém jazyce pracovali mladší žáci s pohádkami z knihy Devatero pohádek Karla Čapka a starší žáci s texty na téma normalizace a rok 1989.  V 9. ročníku v hodinách českého jazyka a výchovy k občanství sledovali dokument Z deníku Ivany A., o tématu diskutovali a aktivně zpracovali na společný plakát zbořenou zeď éry komunismu (inspirace berlínskou zdí). Téma boje za svobodu se prolínalo i dalšími předměty. Například v hodině výchovy k občanství v 6. ročníku se žáci bavili o tom, za co by byli ochotní bojovat a stávkovat. Následovalo několik základních informací o listopadových událostech a nakonec zhlédnutí videa zachycující samotné demonstrace. I v hodinách anglického jazyka se žáci věnovali tématu Sametové revoluce. Luštili křížovku a četli článek na toto téma. Hodiny dějepisu byly zaměřeny nejen na události roku 1989, ale také na události roku 1939, který byl neprávem ve sdělovacích prostředcích opomíjen. V zeměpise, přírodopise a v německém jazyce se výuka zaměřila na devět zajímavostí daného regionu, devatero řek a pohoří, devět nej z oblasti biologie a geologie. V chemii se žáci seznámili s devíti prvky periodické soustavy prvků. Ve fyzice se dozvěděli zajímavosti o Měsíci, počítali, o jakou část původní trasy se zkrátila cesta lodím z Asie do Evropy po otevření Suezského průplavu.

Žákům se práce ve všech předmětech dařila. Probírané téma je většinou zaujalo, i když pro některé bylo poměrně náročné. Učitelé i žáci oceňují zejména to, že je během týdne mezipředmětových vztahů prostor pro témata nezahrnutá do ŠVP, popřípadě se naskýtá možnost stávající tímto způsobem rozšířit o řadu zajímavostí.