Týden mezipředmětových vztahů na 2. stupni
Od 2. května do 6. května 2022 probíhal na 2. stupni týden mezipředmětových vztahů. Téma „Umíme hospodařit?“ se promítlo v různých podobách do všech vyučovacích předmětů. V českém jazyce žáci psali slohová cvičení zaměřená na problematiku hospodaření s vodou, s penězi, ve dvouhodinovém projektu se seznámili při práci s textem s pojmy emisní funkce banky, inflace, investice, zamysleli se a podiskutovali nad výdaji a příjmy rodinného rozpočtu. V cizích jazycích „nakupovali“ za zvolený finanční obnos, zamýšleli se nad možnostmi šetření, hráli „kolo štěstí“ na téma hospodaření s penězi a rozšířili si slovní zásobu z daného tématu. V dějepise se dozvěděli zajímavosti o platidlech v probíraných historických obdobích a cenách vybraných druhů zboží. V přírodopise a v hodinách svět práce se žáci během různých činností zamýšleli nad tím, která krajina zadrží nejvíce vody, jak dokáže lidské tělo hospodařit s vodou a zda bychom dokázali být soběstační v produkci polních plodin. V chemii byli aktivity zaměřené na hospodaření v domácnosti, množství odpadů a následná recyklace, druhy vod a čističky odpadních vod. Ve fyzice diskutovali o možnostech, jak šetřit vodou, teplem, elektrickou energií a pohonnými hmotami. V zeměpise žáci nahlédli do hospodaření s vodou v Africe, s přírodními zdroji v ČR a hospodaření EU. V hodinách výtvarné výchovy kreslili mince. V matematice v nižších ročnících počítali, co si lze koupit za určitý finanční obnos, žáci 8. a 9. ročníku se seznámili s položkovou tabulkou příjmů a výdajů rodinného rozpočtu ve formátu .xls. Větší pozornost však věnovali článkům, které se v poslední době zabývaly zdražováním různých komodit. Na základě prostudování těchto článků sestavili tabulku životně důležitých věcí s nárůstem jejich ceny mnohdy i o několik desítek procent, u cen energií dokonce ještě s mnohem větším. Žáci si přečtením článků a analýzou možných dopadů zdražování do života běžných lidí začali uvědomovat, nakolik jakkoliv „daleké“ světové dění může velice výrazně ovlivnit kvalitu našeho života. Téma žáky zajímalo a aktivně se zapojovali do připravených činností a diskuzí.
Mgr. Božena Kučerová